Připravujeme

Oslavanské historické slavnosti

termín: sobota 7. září 2019

Slavnosti jablek 2019

termín: sobota 5. října 2019

Přihlášení

Razítka

001.jpg

Ediční činnost

2015-05_Pohlednice_433.002.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Publikační činnost

Od roku 2013 publikujeme odborné články s tématikou historie sdělovací a zabezpečovací techniky nebo vývoje návěštění na železnici. Cílem publikační činnosti je především osvěta a propagace tohoto specifického oboru techniky. Na této stránce vám přinášíme přehled článků, které již vyšly v časopisu Dráha.

 

 

Říkali mu "Nixon"

Časopis Dráha 11/2017

2017 032017 04Historie amerických indikátorů horkoběžnosti Servo připomíná spíše scifi nebo pohádku. Jako příběh z říše vědecko-fantastické literatury působí skutečnost, že se v době studené války vůbec dostaly na území tehdejšího Československa. Na některé technologie a výrobky bylo totiž na západě uvalené embargo, které jejich vývoz za železnou oponu znemožňovalo. Pohádku s dobrým koncem připomíná pro změnu historie vzniku tohoto zařízení v USA. Technologie vyvinutá pro vojenské účely a určená k ničení a zabíjení bděla nakonec nad bezpečným železničním provozem na téměř celé planetě a zachránila tím mnoho životů i velké materiální hodnoty. Každý příběh má však svůj konec, a tak se i provoz těchto zajímavých zařízení chýlí ke konci. V době vzniku článku, který se jej snaží zmapovat, byly na naší železniční síti v provozu již pouze tři poslední soubory.

 

 

Si vis pacem, para bellum – Chceš-li mír, připravuj válku

Časopis Dráha 05/2018

2018 012018 02Počátkem padesátých let 20. století propukla v Evropě naplno studená válka. Obyvatelé států na obou stranách železné opony žili v permanentním očekávání vojenské agrese těch zlých z opačné strany. Tato situace se i v tehdejším Československu promítala do všech oblastí života, dopravu nevyjímaje. V případě útoku imperialistických armád se samozřejmě počítalo s nepřátelskými nálety a s jimi způsobeným poškozením nejen strategických vojenských cílů, ale i průmyslových podniků a infrastruktury, včetně té železniční. Její rychlé zprovoznění mělo zajistit železniční vojsko, které za tímto účelem disponovalo speciálním vybavením. K němu patřily i zvláštní soupravy určené k náhradě poškozených zabezpečovacích zařízení. Ke svému skutečnému účelu nebyly naštěstí nikdy použity. V některých případech však posloužily v běžném železničním provozu.

 

 

Pozor, otevřený přejezd!

Časopis Dráha 10/2018

2018 032018 04V pondělí 28. července 1969 ve 22.47 hodin došlo na železničním přejezdu v kilometru 25,853 mezi stanicemi Mladá Boleslav hlavní nádraží a Dobrovice, nacházejícím se v místní části Bezděčín, k tragické události. Osobní vlak jedoucí z Mladé Boleslavi do Nymburka se tam střetl s autobusem ČSAD s přívěsným vozem. Děsivé následky osudové chyby závorářky zařadily tuto událost na šesté místo v seznamu nejtragičtějších železničních nehod na našem území. Ve smutném seznamu následků střetnutí vlaků se silničními vozidly pak zaujímá třetí místo. Tato tragédie však dala vzniknout návrhu informovat strojvedoucí o stavu na železničních přejezdech a naší železnici přinesla nová návěstidla – přejezdníky. V porovnání s celkovou dobou existence drážní dopravy se jejich historie jeví jako velmi krátká. O to zajímavější a pestřejší je však vývoj, kterým prošly, a to nejen po technické stránce, ale i z pohledu nasazení na různé typy přejezdových zabezpečovacích zařízení.

 

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela