Připravujeme

Vítání jara na Konstantinolázeňsku

termín: neděle 12. dubna 2020  ZRUŠENO

135 let tratě Rudoltice v Čechách–Lanškroun

termín: sobota 16. května 2020 ZRUŠENO

Přihlášení

Razítka

049.jpg

Ediční činnost

2015-09_Pohlednice_310.072.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Přejezdová zabezpečovací zařízení

Jedním z atributů, které provázejí drážní dopravu již od samého počátku, je železniční přejezd. Při vyslovení tohoto pojmu napadne téměř každého současná předpisová formulace o křížení dráhy celostátní, dráhy regionální nebo vlečky s pozemní komunikací v úrovni kolejí. Již v době zahájení provozu na prvních tratích se ukázalo, že se jedná o místo kolizní a kritické. Střety vlaků s chodci, povozy a ve dvacátém století i s automobily nebyly ničím výjimečným. Železniční společnosti si samozřejmě uvědomovaly nebezpečnost těchto míst a snažily se je podle důležitosti té které tratě zabezpečit. Z jednoduchých zábran obsluhovaných nejbližším strážníkem trati se postupně vyvinuly mechanické závory ovládané místně i dálkově. Ve hře však stále zůstával nejslabší článek těchto systémů, a sice omylný člověk. Následoval proto vývoj samočinných výstražných zařízení, která ovládal přímo jedoucí vlak. Při přípravě projektu muzejní expozice našeho spolku jsme samozřejmě nemohli přejezdová zabezpečovací zařízení vynechat. Už jen proto, jakým zajímavým technickým vývojem prošla za celou dobu existence železniční dopravy. Každý důležitý mezník v jejich historii chceme v našem muzeu prezentovat vhodným souborem exponátů.

Rozcestník:

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 43
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela