Připravujeme

Slavnostní otevření železničního muzea Stará Turá

termín: sobota 30. září 2017

Mikulášská jízda CHŽK 2017

termín: neděle 3. prosince 2017

Razítka

Ediční činnost

Loučení

příběh z televizního seriálu „Černí Baroni“ (7. díl)
Česká republika 2003, délka 50 minut
režie Juraj Herz

Natáčení železničních scén proběhlo 14. června 2002 ve stanici Lednice.

Ihned po změně politických poměrů v roce 1989 vzniklo několik znamenitých filmů. Jedním z nejlepším se stal celovečerní snímek „Černí Baroni“ realizovaný v roce 1992 podle literární předlohy Miroslava Švandrlíka. Autor námětu popsal ve svých knihách život u Pomocných technických praporů. K těmto útvarům byli v neradostných padesátých létech přidělováni vojáci, k nimž neměla strana a vláda důvěru. Při četbě příběhů nebo sledování filmu vyniká neskutečným způsobem absurdita života v tehdejší Československé lidové armádě i naprostá tupost některých jejich důstojníků. Císařské vojsko z Haškova Dobrého vojáka Švejka je v porovnání s popisovanou dobou spořádanou a dokonale fungující organizací. Rozdíl mezi oběma díly je však mnohem větší. Zatímco příběhy o Švejkovi jsou smyšlenou parodií, v Černých baronech popisuje autor své osobní zážitky a realitu. Přesně deset let po natočení filmu Černí baroni začalo brněnské studio České televize pracovat na stejnojmenném seriálu. Cílem projektu nebylo překonání filmu z roku 1992 ani jeho doplnění. V projektu rozděleném do jedenácti dílů tak nevystupuje žádný herec z původního filmu. I děj jednotlivých epizod vychází v naprosté většině z příběhů a událostí literární předlohy, které nebyly v roce 1992 použity. Scénář k seriálu, k jehož tvorbě byl přizván i náš spolek, napsal Martin Bezouška a jeho režírování se ujal Juraj Herz. Železnice se poprvé objeví v sedmém díle s názvem „Loučení“. Situace, kdy poblíž sídla posádky vykolejí nákladní vlak, dojde k poškození kotlového vozu loženého vínem a vojáci se obětavě vrhnou do „záchrany“ vzácného substrátu vytékajícího do kolejiště, je čtenářům knih důvěrně známá. Filmový štáb si při realizaci této zápletky potrpěl na dokonalost. Ve stanici Lednice se tak 14. června 2002 objevil motorový vůz řady M131.1 s přívěsným vozem, služební vůz řady Daa-k, starý kotlový vůz ČSD a dva členové našeho spolku ve stejnokrojích vzor 1954. Ti představovali vlakvedoucího a průvodčího motorového vlaku. Z našeho depozitáře jsme dále zapůjčili také blůzu a čapku pro strojvedoucího DKV Brno. S naší pomocí byl vystrojen také představitel výpravčího Erik Pardus. Pravděpodobně nejneobvyklejším vozidlem dodaným na filmování Českými drahami se stal kolejový jeřáb, který před celou akcí naaranžoval nehodu cisternového vozu a po filmování jej opět vrátil na koleje. Náročné noční natáčení železničních scén sedmého dílu skončilo až druhý den ráno. Hned v následujícím osmém díle seriálu s názvem „Slavnostní uvítání“ vstoupí železnice opět do příběhů vojáků s černými výložkami. V této epizodě se posádka připravuje na příjezd zvláštního vlaku s nově povolanými branci. Mezi natáčením obou po sobě jdoucích dílů však uběhl celý rok. Na výpravní budově stanice Lednice se tak 11. července 2003 opět objevil nápis Nepomuk. České dráhy dodaly tentokrát zvláštní vlak sestavený z parní lokomotivy 354.1217, služebního vozu a čtyř osobních vozů řady Ce. CHŽK zajistil jeho posádku, konkrétně vlakvedoucího, manipulanta a průvodčího. Erik Pardus se s naší pomocí stal opět výpravčím a ihned po setmění zahájil filmový štáb natáčení scény příjezdu vlaku. Pro účely filmování, které tentokrát skončilo krátce po půlnoci, jsme navíc dodali i autentickou noční výpravku pro výpravčího a dámský stejnokroj vzor 1954 pro jednu z představitelek vedlejších rolí Moniku Kobrovou. Seriál „Černí baroni“ uvedla Česká televize v závěru roku 2003.

Založeno: 23. března 1998

IČ: 68245483

Počet členů: 44

Čestní členové: 5

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik

Místopředseda: Ludmila Petrželová

Jednatel: Marek Říha

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček

Účetní: František Mikeš

Správce IT: Antonín Horák

Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela