Připravujeme

135 let tratě Rudoltice v Čechách–Lanškroun

termín: sobota 16. května 2020

Bezdružické parní léto 2020

termín: sobota 18. a neděle 19. července 2020

Přihlášení

Razítka

029.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Aktuality

 

Výstražník z Plzně-Skvrňan

Aktualita 2019 08 28V úterý 27. srpna 2019 převzali naši členové od Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Plzeň výstražník přejezdového zabezpečovacího zařízení AŽD 71, pocházející ze zrušeného přejezdu P598, ležícího v kilometru 113,042 mezi stanicemi Plzeň-Jižní Předměstí a Vejprnice. Výstražníky tohoto přejezdového zařízení byly v původním provedení z roku 1971 s uchycením svítilnových skříní na odlévaných výložnících. Nový exponát bude v naší připravované muzejní expozici železničního zabezpečovacího zařízení součástí sekce prezentující vývoj samočinných přejezdových zabezpečovacích zařízení. O přejezdových zařízeních AŽD 71 připravujeme článek, který zveřejníme v sekci Muzeum.

 

 

Vložená návěstidla ze stanice Praha-Bubny

Aktualita 2019 08 08Ve středu 7. srpna 2019 převzali naši členové od Technické ústředny dopravní cesty Praha, která provozuje Muzejní expozici sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové, dvě vložená návěstidla VS1 a VS5 vzoru 5802/52. Obě pocházela ze železniční stanice Praha-Bubny, v níž bylo až do letošního července v provozu elektromechanické zabezpečovací zařízení se světelnými skupinovými odjezdovými návěstidly. Vložená návěstidla informovala strojvedoucí o tom, ze které koleje je postavena odjezdová vlaková cesta. Trpasličí návěstidlo VS5 doplní spolu se stožárovým návěstidlem VL3 převzatým v červnu 2019 ze stanice Vlastec elektrodynamické zabezpečovací zařízení z Veselí nad Moravou. Stožárové návěstidlo VS1, které je v poněkud horším technickém stavu, bude využito jako zdroj náhradních dílů. O velmi zajímavé, avšak krátké epoše výroby tohoto typu návěstidel připravujeme článek, který zveřejníme v sekci Muzeum.

 

 

Páky pro přístroj ze stanice Brantice

Aktualita 2019 08 01V červenci 2019 se našemu spolku podařilo získat elektromechanický výhybkářský přístroj německého vzoru Einheit z železniční stanice Brantice. Ze zařízení, vybudovaného po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938, byla v posledních letech provozu odebrána část prvků. V připravované muzejní expozici CHŽK bychom tento přístroj rádi prezentovali ve stavu z přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století. Za tímto účelem však bude nutné sehnat všechny odebrané části. Ve středu 31. července 2019 převzali naši členové od Železničního muzea Zlonice tři stavěcí páky, pocházející z Brantic. Po putování napříč republikou a několika změnách majitelů se vrátí zpět na přístroj. Náš spolek tímto velmi děkuje řediteli Železničního muzea Zlonice Ing. Tomáši Čechovi.

 

 

Nová pamětní razítka v bezdružickém železničním muzeu

122Ve dnech 20. a 21. července 2019 se uskutečnila akce Bezdružické parní léto 2019. Také pro tento ročník jsme na základě přání pořadatele dodali nová pamětní razítka. Motivem razítka Nový Pňovanský most je nedávno dokončená generální oprava této impozantní dominanty bezdružické lokálky. Druhé pamětní razítko připomíná letošní 120. výročí výroby parní lokomotivy 310.072. Obě nová razítka budou spolu s třinácti již dříve dodanými k dispozici veřejnosti v Železničním muzeu, umístěném v bývalém skladišti stanice Bezdružice, a na vybraných akcích pořádaných spolkem Plzeňská dráha. Informace o umístění všech námi dodaných razítek získáte v sekci PAMĚTNÍ RAZÍTKA.

 

 

Zabezpečovací zařízení ze stanice Brantice

Aktualita 2019 07 04Od podzimu 2018 probíhají v železniční stanici Brantice práce na rekonstrukci výpravní budovy a zřízení nového zabezpečovacího zařízení. Brantické nádraží bylo po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938 vybaveno německým elektromechanickým zabezpečovacím zařízením konstrukční řady Einheit s mechanickými návěstidly. Na železniční síti ČR se jednalo o předposlední místo s tímto typem zařízení a zároveň o poslední stanici s mechanickými návěstidly německého vzoru. V připravované muzejní expozici našeho spolku jsme plánovali prezentovat také tento systém. Z tohoto důvodu požádal Chornický železniční klub SŽDC o jeho odprodej. Prvky brantického zabezpečovacího zařízení byly nakonec rozděleny mezi náš spolek a Železniční muzeum moravskoslezské, sídlící v Ostravě. Po vypnutí zařízení v pondělí 1. července 2019 provedli členové CHŽK demontáž a odvoz výhybkářského přístroje ze stavědla číslo 2 a dalších dohodnutých částí. Z celé logisticky a technicky velmi zajímavé, ale i náročné záchranné operace připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Muzeum.

 

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 43
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela