Připravujeme

Přihlášení

Razítka

024.jpg

Ediční činnost

2015-08_Pohlednice_464.008.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Aktuality

 

Zemřel Ing. Ivo Laníček

Ve čtvrtek 21. ledna 2021 zemřel ve věku 83 Ing. Ivo Laníček, vynikající odborník v oboru železniční sdělovací a zabezpečovací techniky. Z řadového zaměstnance Sdělovací a zabezpečovací distance Olomouc se vlastní pílí dokázal během dvaceti let vypracovat až na post ředitele Odboru sdělovací a zabezpečovací techniky Federálního ministerstva dopravy. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let zastával funkci samostatného rady Komitétu Organizace pro spolupráci železnic, předsedal Stálé pracovní skupině pro VTI a Stálé pracovní skupině pro dopravní film. Působil i jako sekretář Stálé pracovní skupiny pro dopravní medicínu a sekretář Stálé pracovní skupiny pro dopravní a přepravní právo nebo předseda VII. komise OSŽD. Svou pracovní kariéru na železnici ukončil jako zaměstnanec vedení Technické ústředny dopravní cesty ČD. Dlouhá léta pak působil jako prezident Mezinárodní technické komise FISAIC pro obor film a video, zabýval se historií svého oboru a přispíval odbornými články do různých periodik. Našemu spolku byl ochotně nápomocný nejen při přípravě projektu budoucí muzejní expozice, ale také odbornými konzultacemi při publikační činnosti. Poslední rozloučení s Ing. Ivo Laníčkem proběhne vzhledem k aktuální situaci pouze za účasti nejbližších členů rodiny ve čtvrtek 28. ledna 2021.

 

 

Rozšíření prezentace exponátů budoucího muzea

V létě 2020 převzali naši členové od Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Brno výstražník AŽD 97-PV a závorový pohon ZPZ Pintsch-Bamag. Původně jsme zvažovali, zda vůbec takto relativně nové prvky zařadit do sbírek budoucího muzea – závorové pohony vyráběné v licenci německé firmy Pintsch-Bamag byly na naši železniční síť dodávány ve druhé polovině devadesátých let. Protože však na přelomu století jejich výroba skončila a výstražníky s plastovou svítilnovou skříní se již řadu let dodávají v inovovaném provedení, rozhodli jsme se nakonec, že své místo v expozici mají. V lednu 2021 došlo proto i k rozšíření prezentace přejezdových zabezpečovacích zařízení na našem webu o typ PZZ-EA. Kromě popisu obou exponátů je její součástí i úvodní článek obsahující historický vývoj tohoto přejezdového zabezpečovacího zařízení.

 

 

Nově vydaná pohlednice

V pondělí 4. ledna 2021 jsme zahájili prodej nové verze pohlednice „Blansko“. Jde již o třetí vydání pohlednice této železniční stanice, která nahradí již docházející předchozí verzi z roku 2017. Původní historické snímky z první poloviny dvacátého století doplňují nové fotografie ze současnosti. Snímek Petra Mátla zachycuje aktuální vzhled nádraží s mezinárodním vlakem EC Metropolitan jedoucím z Prahy do Budapešti a vedeným lokomotivou řady 380. Na fotografii pořízené Martinem Bojdou projíždí kolem Klamovy huti lokomotiva řady 242 s osobním vlakem do Brna. Pohlednici lze zakoupit v osobní pokladně stanice Blansko. Po vyprodání zbytku starší verze bude dodána i do osobní pokladny stanice Boskovice. Informace o možnosti nákupu na jiných místech nebo prostřednictvím e-shopu získáte v sekci Ediční činnost.

 

 

Ročenka CHŽK 2019

V pondělí 21. prosince 2020 jsme zahájili distribuci Ročenky CHŽK 2019. DVD obsahuje fotografie, filmy a materiály z osmi nostalgických akcí i šest fotoreportáží z převzetí exponátů pro naši připravovanou muzejní expozici. Jako bonus je zařazena fotoreportáž ze slavnostního představení knihy „Železniční trať Brno–Česká Třebová na starých pohlednicích“ v Městském muzeu a galerii Svitavy a článek o informačním zařízení Signaltron, který jsme díky spolupráci několika odborníků z oboru železniční sdělovací techniky zveřejnili v časopise Dráha. Vzhledem k tomu, že se v letošním roce neuskutečnila žádná nostalgická akce, bude Ročenka CHŽK 2020 obsahovat pouze materiály prezentující činnost naší muzejní sekce a z úsporných důvodů vyjde v omezeném množství.

 

 

Článek v časopise Dráha 12/2020

Ve čtvrtek 17. prosince 2020 vyšlo letošní dvanácté číslo časopisu Dráha, do kterého jsme ve spolupráci s několika odborníky z oboru železniční zabezpečovací techniky přispěli článkem o historii zabezpečovacích zařízení vybudovaných v našem pohraničí Německou říšskou dráhou. Článek se kromě přiblížení historických souvislostí a popisu rozdílů mezi naším a německým zabezpečovacím zařízením zaměřuje na železniční stanici Brantice. Na tomto nádraží skončil 1. července 2019 provoz předposledního elektromechanického zabezpečovacího zařízení německého stavební řady Einheit a posledních mechanických návěstidel vzoru DR. Uzavřela se tak jedna kapitola historie našich železnic. Časopis je možné zakoupit v modelářských prodejnách, obchodech specializujících se na železniční literaturu a ČD-centrech velkých železničních stanic.

 

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 43
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela