Připravujeme

Přihlášení

Razítka

051.jpg

Ediční činnost

2015-04_Pohlednice_433.001.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Strelou jižní Moravou

termín: sobota 14. května 2022
kód akce: 08-171
pořadatel: Tatra Trucks, a. s. + Klub přátel kolejového autobusu, z. s.
místo konání: traťový úsek Hrušovany nad Jevišovkou–Břeclav–Nemotice
vozidla: M 290.002
období: rok 1936
razítko: –

V sobotu 14. května 2022 se naši členové přesně po jednom roce a jednom dni opět setkali s legendárním motorovým vozem M 290.002. Ten byl vyroben spolu s identickým vozem číslo M 290.001 v letech 1934–1936 závody Tatra v Kopřivnici pro tehdejší Československé státní dráhy, které od července 1936 oba nasadily na prestižní motorový rychlík nazvaný Slovenská strela. Tento historicky první povinně místenkový vlak ČSD spojoval Prahu a Bratislavu s jedinou zastávkou v Brně. Při vývoji a výrobě motorových vozů řady M 290.0 byly využity nejnovější poznatky, a to nejen z oboru stavby železničních, ale také silničních vozidel. Při zkušebních jízdách dosáhl motorový vůz M 290.002 rychlostního rekordu 148 km/h. Aerodynamický tvar, nepřehlédnutelný červený lak, pohodlná sedadla nebo servis zajišťovaný Mezinárodní společností lůžkových vozů (CIWL) udělaly ze Slovenské strely velmi rychle atraktivní a žádaný spoj. Zpočátku zvládal motorový rychlík překonat vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou za 4 hodiny a 53 minut. Tento čas se díky optimalizaci jízdního řádu a postupující rekonstrukci traťového svršku podařilo v posledním roce předválečného provozu snížit na 4 hodiny a 18 minut, což odpovídalo cestovní rychlosti 92 km/h. Ve stejné době potřebovaly rychlíky vedené parní lokomotivou na zdolání stejné trasy o hodinu více. Během druhé světové války zůstaly z důvodu nedostatku pohonných hmot oba vozy odstaveny. Od června 1945 se na obnoveném spoji Slovenská strela střídaly s německými motorovými jednotkami, které zůstaly na území ČSR a byly též využívány pro přepravu československých zástupců k soudním procesům v německém Norimberku. Do běžného provozu v následujících letech zasahovaly stále méně a od počátku padesátých let již sloužily pouze jako záloha pro vládní jízdy. Vůz M 290.001 vyřazený v roce 1953 o sedm let později vyhořel a byl zlikvidován. K vyřazení vozu M 290.002 došlo až v roce 1960. Následně jej převzalo Technické muzeum podniku Tatra Kopřivnice, které jej umístilo ve svém areálu, kde několik desetiletí chátral. V květnu 2000 získal status kulturní památky a o deset let později pak nejvyšší stupeň památkové ochrany, neboť byl prohlášen národní kulturní památkou. V letech 2018–2021proběhla velmi citlivá rekonstrukce, jejímž výsledkem je plně funkční historické vozidlo. Součástí projektu rekonstrukce představeného veřejnosti v roce 2017 se stala i výstavba speciálního výstavního pavilonu, z něhož by vůz mohl vyjíždět k příležitostným jízdám pro veřejnost. Slavnostní předání rekonstruovaného vozu proběhlo ve čtvrtek 13. května 2021 za účasti významných hostů. Na jaře 2022 byla uzavřena dohoda mezi společností Tatra Trucks, a. s., která je vlastníkem vozidla, a Klubem přátel kolejového autobusu, z. s. (KPKA). Ten se již 10 let zabývá organizací speciálních akcí, při nichž je schopen dokonale navodit historickou atmosféru. Výsledkem spolupráce obou subjektů jsou tak fotografické a filmové materiály, které společnost Tatra použije pro propagaci motorového vozu M 290.002. Kromě našeho spolku, který byl přizván, aby zajistil železniční personál v odpovídajících stejnokrojích, se náročné akce konané druhou květnovou sobotu roku 2022 zúčastnili i členové Salonu první republiky, představující dobové cestující, nebo Veterán Tatra klubu z Bystřice nad Pernštejnem, jehož členové zapůjčili své historické automobily. Pořadatelé z KPKA vybrali velmi pečlivě místa s odpovídající atmosférou. Fotografování a filmování se tak uskutečnilo ve stanicích Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov a Nemotice i v různých úsecích na tratích Břeclav–Znojmo a Brno–Veselí nad Moravou. Pro akci byly vyrobeny také velmi profesionální kulisy, které posloužily k překrytí moderních prvků nacházejících se ve vybraných lokalitách. Nezbývá tak, než poděkovat kolegům z KPKA za přizvání ke spolupráci na této velmi zajímavé akci a doufat, že vlastník motorového vozu M 290.002 bude s pořízenými obrazovými materiály spokojen.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 43
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela