Připravujeme

Přihlášení

Razítka

041.jpg

Ediční činnost

2015-11_KK_2016.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Předání motorového vozu M 290.002

termín: čtvrtek 13. května 2021
kód akce: 08-169
pořadatel: Tatra Trucks, a. s.
místo konání: traťový úsek Přerov–Studénka–Kopřivnice
vozidla: M 290.002
období: rok 1936
razítko: –

Motorové vozy M 290.001 a M 290.002 byly vyrobeny v letech 1934–1936 závody Tatra v Kopřivnici pro tehdejší Československé státní dráhy, které je od července 1936 nasadily na prestižní motorový rychlík nazvaný Slovenská strela. Tento historicky první povinně místenkový vlak ČSD spojoval Prahu a Bratislavu s jedinou zastávkou v Brně. Při vývoji a výrobě motorových vozů řady M 290.0 byly využity nejnovější poznatky, a to nejen z oboru stavby železničních, ale také silničních vozidel. Při zkušebních jízdách dosáhl motorový vůz M 290.002 rychlostního rekordu 148 km/h. Aerodynamický tvar, nepřehlédnutelný červený lak, pohodlná sedadla nebo servis zajišťovaný Mezinárodní společností lůžkových vozů (CIWL) udělaly ze Slovenské strely velmi rychle atraktivní a žádaný spoj. Zájem o místenky mnohdy překračoval kapacitu vozidla. Díky nízké hmotnosti, výkonným motorům a unikátnímu elektromechanickému přenosu výkonu vyvinutému Josefem Sousedíkem zvládal vlak jízdu mezi Prahou a Bratislavou za 4 hodiny a 53 minut. Tento čas se díky optimalizaci jízdního řádu a postupující rekonstrukci traťového svršku podařilo v posledním roce předválečného provozu snížit na 4 hodiny a 18 minut, což odpovídalo cestovní rychlosti 92 km/h. Ve stejné době potřebovaly rychlíky vedené parní lokomotivou na zdolání stejné trasy o hodinu více. Vedení tehdejších ČSD považovalo tento projekt za pilotní a mělo představu o podobném rychlém spojení důležitých měst v ČSR motorovými rychlíky. Veškeré plány však zhatila druhá světová válka, během níž zůstaly z důvodu nedostatku pohonných hmot oba vozy odstaveny. Od června 1945 se na obnoveném spoji Slovenská strela střídaly s německými motorovými jednotkami, které zůstaly na území ČSR a byly též využívány pro přepravu československých zástupců k soudním procesům v německém Norimberku. Do běžného provozu v následujících letech zasahovaly stále méně a od počátku padesátých let již sloužily pouze jako záloha pro vládní jízdy. Vůz M 290.001 vyřazený v roce 1953 o sedm let později vyhořel a byl zlikvidován. K vyřazení vozu M 290.002 došlo až v roce 1960. Následně jej převzalo Technické muzeum podniku Tatra Kopřivnice, které jej umístilo ve svém areálu, kde několik desetiletí chátral. V květnu 2000 získal status kulturní památky a o deset let později pak nejvyšší stupeň památkové ochrany, neboť byl prohlášen národní kulturní památkou. První úvahy o generální opravě zprovoznění vozu se objevily po převzetí kopřivnické továrny novým majitelem společností Tatra Trucks, a. s. Záměr se začal uskutečňovat v roce 2015, kdy byly ve spolupráci s Jiřím Střechou a Janem Palasem připraveny podklady pro restaurování vozu M 290.002. Součástí projektu představeného veřejnosti v roce 2017 se stala i výstavba speciálního výstavního pavilonu, z něhož by vůz mohl vyjíždět k příležitostným jízdám pro veřejnost. Vlastní generální oprava vozu započala v srpnu 2018 jeho odvozem do dílen Českomoravské železniční opravny (ČMŽO). Následovala téměř tři roky trvající velmi citlivá rekonstrukce, na níž se podílelo velké množství osob nejrůznějších profesí. Zachovalé části vozu byly pečlivě opraveny a chybějící nahrazeny přesnými replikami. Velmi zodpovědně proběhla například volba barvy nátěru vozové skříně nebo potahů sedadel. Od 13. prosince 2020 probíhaly zkušební jízdy a ve čtvrtek 6. května 2021 vykonal vůz M 290.002 v úseku Přerov–Zábřeh na Moravě úspěšně technicko-bezpečnostní zkoušku. K jeho slavnostnímu předání naplánovanému na čtvrtek 13. května 2021 byli pozváni i zástupci našeho spolku. Pořadatel akce nás požádal o zajištění vlakvedoucího v dobovém stejnokroji ČSD. Díky spolupráci se sběratelem Petrem Štěpánkem si pozvaní hosté a zástupci médií mohli prohlédnout i originály nádobí a příborů s logem společnosti CIWL, takže iluze roku 1936 byla téměř dokonalá. Vůz odjížděl z Přerova v půl deváté a do výstavního depozitáře v Kopřivnici dorazil za velkého zájmu místních obyvatel krátce před jedenáctou hodinou. Kromě zástupců firem podílejících se na rekonstrukci přivezl i Tomáše Sousedíka, syna vynálezce Josefa Sousedíka. Rekonstrukce motorového vozu M 290.002 je významným počinem. Vysoce jej ocenil i přítomný hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a následně o něm velmi pozitivně referovala nejen regionální, ale i celostátní média.

 

Filmové reportáže z předání vozu:

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3311173-slovenska-strela-je-jako-nova-puvodni-podoba-legendy-se-ukryvala-i-v-zahybech-sedadel

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 43
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela