Připravujeme

Den úzkokolejky 2018

termín: sobota 8. září 2018

Den Zlínského kraje 2018

termín: sobota 22. září 2018

Přihlášení

Razítka

006.jpg

Ediční činnost

2015-08_Pohlednice_464.008.jpg

140 let tratě Nezamyslice–Šternberk

termín: 18. září 2010
kód akce: 08-089
pořadatel: České dráhy, a. s. – KCOD Olomouc
místo konání: traťový úsek Nezamyslice–Olomouc hlavní nádraží–Šternberk
vozidla: 534.0432 + Ce + Dsd + 6 Ce + T 466.0007(postrk)
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: 11-071

Název Moravskoslezská severní dráha (MSNB) je již pro většinu současníků zcela neznámým pojmem. Její počátky lze vysledovat v šedesátých letech devatenáctého století, kdy se začalo pracovat na projektu trati z Brna do Olomouce a Šternberka s odbočkou do Přerova. Koncesi pro stavbu tratí MSNB získala 6. května 1867 společnost Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB). Po dvou letech letech budování byl zahájen provoz na trati Brno–Přerov. V roce 1870 byla zprovozněna i trať Nezamyslice–Olomouc–Šternberk. Nejprve byla 1. července zahájena osobní doprava a o měsíc později se po nové železnici rozjely také nákladní vlaky. Zatímco oslavy výročí přerovské trati se uskutečnily v říjnu 2009, jubileum její o rok mladší sestry se Krajské centrum osobní dopravy ČD Olomouc rozhodlo připomenout v sobotu 18. září 2010. V tento den krátce před desátou hodinou ranní vyjel z olomouckého hlavního nádraží zvláštní vlak, vedený parní lokomotivou 534.0432. Na konci nezvykle dlouhé soupravy, v níž byly zařazeny dva bufetové vozy, vypomáhala dnes již historická motorová lokomotiva T 466.0007. Dobový uniformovaný doprovod zvláštního vlaku zajistili členové našeho spolku. Mimořádný spoj, jehož souprava se zaplnila cestujícími ihned po přistavení k nástupišti, zamířil nejprve na trať do Nezamyslic. Další poměrně velký počet cestujících nás očekával ve stanici Prostějov hlavní nádraží. Pořadatel akce zajistil prodej jízdenek v osobních pokladnách všech větších železničních stanic a naši průvodčí tak především jízdní doklady kontrovali a jen výjimečně je prodávali. O to více času měli na zajišťování bezpečnosti cestujících. Po návratu do Olomouce a nezbytné přestávce následovala odpolední jízda do Šternberka, kde byl pro účastníky oslav připraven kulturní program. Kromě zvláštního vlaku vedeného parní lokomotivou byl v trase Šumperk–Šternberk–Olomouc–Nezamyslice a zpět vypraven i zvláštní vlak sestavený z motorových vozů M 120.417 a M 131.101. Podle počtu a ohlasů cestujících velmi úspěšná akce, na kterou jsme kromě personálu dodali také pamětní razítko, skončila krátce po páté hodině odpolední návratem námi doprovázeného zvláštního vlaku na olomoucké hlavní nádraží.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela