Připravujeme

Vítání jara na Konstantinolázeňsku

termín: neděle 21. dubna 2019

Brno – město uprostřed Evropy 2019

termín: neděle 16. června 2019

Přihlášení

Razítka

019.jpg

Ediční činnost

2015-10_Pohlednice_314-303.jpg

125 let tratě Rudoltice v Čechách–Lanškroun

termín: 22. května 2010
kód akce: 08-086
pořadatel: Chornický železniční klub, z. s.
místo konání: traťový úsek Ústí nad Orlicí–Lanškroun
vozidla: 310.922 + Ci + Ce + Rlm + 2 Ce
období: třicátá léta dvacátého století
razítko: 11-068

V roce 2010 uplynulo již 125 let od zahájení provozu na železniční trati z Rudoltic v Čechách do Lanškrouna. Tato pouhé čtyři kilometry dlouhá trať byla vystavěna za účelem přímého připojení města Lanškroun a v něm se rodícího průmyslu s železniční sítí. Od roku 1845, kdy byl zahájen provoz na Olomoucko-pražské dráze, využívali totiž obyvatelé města stanici Žichlínek, případně zastávku Rudoltice. Na počátku osmdesátých let devatenáctého století však již přestávala několik kilometrů vzdálená železnice vyhovovat a zástupci města začali vyjednávat se společností Státní dráha (StEG), která provozovala trať z Olomouce do České Třebové, o vybudování místní dráhy do Lanškrouna. V roce 1882 došlo ke sjednání podmínek, za kterých StEG vybuduje a bude provozovat místní dráhu z Rudoltic do Lanškrouna. 15. ledna 1884 vstoupila v platnost koncesní listina pro stavbu místní dráhy, ovšem vlastní stavební práce se naplno rozběhly až v září po vydání stavebního povolení. Po dokončení pokládky kolejí následovala výstavba potřebných budov, k níž bylo přikročeno až v roce 1885. Celkové náklady na stavbu trati činily 210 tisíc zlatých. Slavnostní zahájení provozu proběhlo 1. června 1885 a město Lanškroun získalo od tohoto dne přímé železniční spojení. Oslavy půlkulatého výročí jsme uspořádali v sobotu 22. května a jejich specialitou byly mimořádné trasy zvláštních vlaků. Ty v českotřebovském železničním uzlu jezdily po kolejích používaných běžně pouze pro nákladní dopravu, což přilákalo na akci i početnou skupinu železničních nadšenců, libujících si v projíždění podobných tratí. První zvláštní vlak, odjíždějící po sedmé do Ústí nad Orlicí, jel až na odbočku Parník po pražské odjezdové nákladní koleji. Mimořádnými trasami byl veden i hlavní vlak oslav, odjíždějící v 8.15 z Ústí nad Orlicí do Lanškrouna. Z odbočky Parník zamířil po spojovací koleji s magickým číslem 100 přímo do vjezdové skupiny seřaďovacího nádraží, a dále do areálu Depa kolejových vozidel. Přímo v depu doplnili hasiči SŽDC vodu do parní lokomotivy a po této technologické přestávce odjel vlak do osobního nádraží, kde do něj nastoupilo největší množství cestujících. I následující jízda z České Třebové vedla po mimořádné trase. Do Třebovice v Čechách dojel zvláštní vlak po olomoucké odjezdové nákladní koleji číslo 200. V čele soupravy historických vozů bývalé třetí třídy, v níž nemohl chybět ani oblíbený bufetový vůz, jela parní lokomotiva 310.922. Hlavní část oslav probíhala ve stanici Lanškroun, kde byl umístěn služební vůz s expozicí historie odbavování cestujících, jehož přistavení zajistilo pardubické Krajské centrum osobní dopravy Českých drah. Nechybělo ani nezbytné občerstvení, prodej upomínkových předmětů a o zpestření programu se postaral i taneční soubor ze Třebovice, jehož členové zatančili Českou besedu. K výročí trati jsme dodali i pamětní razítko, které zůstalo po skončení oslav k dispozici veřejnosti v pokladně stanice Lanškroun. Díky příznivému počasí se oslav zúčastnilo velké množství cestujících a velmi kladně byly hodnoceny také regionálními sdělovacími prostředky.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela