Připravujeme

135 let tratě Rudoltice v Čechách–Lanškroun

termín: sobota 16. května 2020

Bezdružické parní léto 2020

termín: sobota 18. a neděle 19. července 2020

Přihlášení

Razítka

122.jpg

Ediční činnost

2015-08_Pohlednice_464.008.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Pod vrcholky Bílých Karpat 2003

termín: 29. března 2003
kód akce: 08-029
pořadatel: České dráhy, a. s. – OPŘ Ostrava, OPŘ Brno
místo konání: traťový úsek Přerov–Bylnice
vozidla: 475.1142 (498.106) + 2 Be + 3 Ce + AR + 5 Ce + Dsd
období: třicátá léta dvacátého století
razítko:

V březnu 2003 byl náš spolek požádán o spolupráci Obchodně-provozním ředitelstvím ČD v Ostravě. Naši členové měli zajistit komerční odbavení cestujících ve zvláštním vlaku, jedoucím v trase Přerov–Bylnice a zpět. Tuto akci s názvem „Pod vrcholky Bílých Karpat“ pořádá OPŘ Ostrava již několik let. Letošní vlak, který vyjel na tuto trasu 29. března 2003, byl naprosto výjimečný. V čele soupravy, vyjíždějící z Přerova, stanula parní lokomotiva 475.1142, která tento spoj vozí již několik let. Za ní bylo řazeno pět dvounápravových vozů a bufetový vůz Ar. To nejlepší ovšem přišlo až po našem příjezdu do Kunovic. V této stanici nás již očekával druhý zvláštní vlak vypravený z Brna a v jeho čele dýmal Albatros 498.106. Proběhl posun a došlo ke spojení obou souprav tak, aby na každém konci byla jedna lokomotiva. Následovala svižná jízda do Bylnice. Bohužel Karpaty nebyly bílé, sníh jsme nikde neviděli a počasí spíš připomínalo jaro. Následkem toto způsobil náš vlak při jízdě do hor několik požárů v okolí tratě. Po dojezdu do Bylnice jsme odjeli do Vlárského průsmyku a po návratu z této stanice byl na konec našeho vlaku přivěšen motorový postrk, jehož úkolem bylo snížit výkon parních lokomotiv, a tím i riziko dalších požárů. Naše cesta pak vedla do Ostrožské Nové Vsi, kde se naše vlaky opět rozdělily. Albatros odjel se svoji soupravou do Brna a my jsme zamířili k Přerovu. Na této akci byla velmi smutná skutečnost, že se jednalo o poslední jízdu parní lokomotivy 475.1142 a předposlední jízdu stroje 498.106 před skončením technické způsobilosti k provozu. Vlastníkem obou vozidel je totiž Národní technické muzeum, a to již předem avizovalo, že nebude souhlasit s jejich dalším provozováním.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 43
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela